.................................................................................................................................................. Kdybyste se zeptali alespoň trochu znalého hráče, jaké jsou v poslední době světově nejočekávanější herní tituly, vedle megaprojektů, jakými jsou třeba Half-Life 2 od Valve nebo Doom III, na němž již nějaký ten pátek pracuje legendární vývojářské studio id Software, by si určitě vzpomněl i na Hidden & Dangerous 2 (dále jen H&D2) - pokračování veleúspěšné české takticko-válečné akce Hidden & Dangerous, což je titul, který se nesmazatelným písmem zapsal do historie českého herního průmyslu. Nejenže to byla první hra, jež díky vydavateli Take 2 Interactive pronikla za hranice našeho státu, ale dokonce se dočkala konverze na konzole Dreamcast a Playstation. (PC verze byla hotova v červenci 1999, Dreamcast konverze byla dokončena roku 2000 a na konzoli Playstation se H&D objevilo rok poté.) Není divu, že se vedení brněnského Illusion Softworks (IS) rozhodlo pro pokračování - 1, 1 miliónu prodaných kopií původní hry včetně datadisku Fight For Freedom (v Americe Devil´s Bridge) bylo dostatečnou motivací. • Proč musíme čekat tak dlouho?
H&D 2 je ve vývoji již třetím rokem (podle oficiálních informací se na hře pracuje od ledna 2000) a datum vydání se několikrát posunulo směrem kupředu. Za zdržení se z největší části zasloužil přechod na nový engine - ten původní, profesně nazývaný Insanity, byl na svojí dobu kvalitní, avšak technické možnosti za ta léta postoupily mnohem dál.
Michal Bačík, jediný (!!!) tvůrce původního enginu, se pustil do práce a vytvořil Insanity II - pokročilejší engine, údajně až 4x rychlejší než Insanity. Jenže celá firma nechtěla stavět na jedinci, a tak po dohodě s vedením účinkování tohoto nadaného programátora, o němž jste si nedávno mohli přečíst i na stránkách Levelu, skončilo, z IS v průběhu roku 2000 odešel a jeho vychvalovaný výtvor s ním. Co by si Petr Vochozka, zakladatel a spoluvlastník IS, počal bez pražské pobočky společnosti složené z vývojářského týmu Phoenix Arts… Ta v době, kdy si Michal Bačík balil kufry, pracovala v čele s Denisem Černým na enginu LS3D, původně určeném pouze pro konverze her na konzole Xbox a Playstation 2. Nakonec ale vyšly najevo jeho obrovský potenciál a netušená síla, a tudíž bylo rozhodnuto, že bude použit i pro PC, a to jak pro Mafii, tak i Hidden & Dangerous 2. Největší výhodou LS3D je 95% kompatibilita s původním Insanity. To znamená, že mohly být použity některé součásti, které byly vytvořeny pro dřívější engine. Kdyby tomu tak nebylo, vývoj jmenovaných her by se protáhl o další měsíce, ne-li roky. (K LS3D se ještě v průběhu článku vrátím.)
Vývoj H&D2 značně ovlivnily i další změny ve složení týmu - Michala Bačíka totiž následovali další pracovníci. Asi nejcitelnější byl odchod hlavního designera Tomáše Pluhaříka, jenž nenaplňoval představy o směřování hry a IS opustil někdy v druhé polovině roku 2001. Následně byla výrazně pozměněna koncepce hry (popisky u obrázků vám prozradí, z jaké koncepce ten či onen screenshot pochází), což se společně s výměnou enginu podepsalo největším dílem na finálním datu dokončení, a až poté vývoj nabral plné obrátky. • Otevřenost fanouškům?
Je trochu smutné, že o hře, lépe řečeno současné koncepci je známo opravdové minimum, tedy alespoň v porovnání s již vydanou Mafií. Přesto si myslím, že autoři nemohli pro hráče udělat více - ve finálním produktu by nás pak nic moc nepřekvapilo.
Všehovšudy daly tvůrci dohromady 2 trailery - první byl zveřejněn na E3 v roce 2001 (nutno podotknout, že je opravdu povedený) a zachycoval starou koncepci, druhý pochází z letošní výstavy E3, kde bylo možno vyzkoušet i hratelnou demoverzi -, na internetu se objevilo hned několik desítek screenshotů, nicméně z finální koncepce má původ asi jen deset z nich a po celém světě bylo napsáno nespočet preview a reportáží z různých prezentačních akcí. Hra se dokonce objevila na filmových plátnech, když byla její krátká ukázka předvedena ve snímku Zatracení (nedávno jste mohli vidět na České Televizi), ale bohužel šlo zase o starou koncepci. Jelikož jsem nesebral odvahu (jsem docela strašpytel a druhé největší město v ČR je od Prahy přeci jen docela daleko), nenasbíral síly (jsem líný ako prasa!) a nenašetřil prostředky (jsem ještě chudší než Kenny z oblíbeného / animovaného / amerického/ sadistického / a občas i trochu fekálního seriálu :-)), abych se podíval do Brna a hru si tam osobně prohlédl, nezbývá mi, než čerpat z výše uvedených materiálů. V tomto článku se pokusím shrnout veškeré informace, které jsou dodnes známé, a tak se nedivte rozsáhlosti tohoto povídání. Jestli vás ovšem H&D2 zajímá, z této stránky jistě odejdete spokojeni a o podstatné informace obohaceni… • Mazej zpátky na bojiště, vojíne!
Pokračovatel bude v mnoha směrech následovat svého mladšího bratříčka. Opět se budeme účastnit bojů druhé světové války (konkrétně v letech 1941 - 1945), opět budeme bojovat proti nacistickým silám a opět budeme mít na starosti elitní komando čtyř britský vojáků SAS (Special Air Service - jedná se o skutečné označení britských jednotek, název má takovouto podobu kvůli zmatení protivníka).
Kampaň by se měla skládat z 23 komplexních misí rozdělených do devíti menších celků. Lokace budou velmi zajímavé a našince jistě potěší možnost prozkoumat pohraničí Šumavy v bývalém Československu. Mimo jiné se vaše úkoly budou dále odehrávat v Africe, Německu, Anglii, Norsku, Normandii, za polárním kruhem, v barmské džungli nebo také na nepřátelské lodi plující kdesi v oceánu. Počítejte s různým počasím, denní dobou a ročním obdobím. Ještě před tím, než se pustíte do akce, je nutno složit tým, s nímž si přejete misi plnit (bude se tak dít před každou z nich, nikoliv jen na začátku kampaně). Na výběr bude více jak 35 postav lišících se nejen jménem, hodností, vzhledem nebo minulostí, ale také dovednostmi, výdrží, silou, rychlostí běhu, odolností atd. (Původní koncept se zakládal na faktu, že stálým členem vašeho týmu bude devětadvacetiletý poručík Garry Bristol. Problém však tkvěl v tom, že by musel za každou cenu vyváznout ze všech bojů naživu, a to zřejmě kvůli příběhu, v němž by měl mít velkou důležitost. Takhle sice budete ovládat víceméně anonymní vojáky, ale za to nebudete při hraní nikterak omezováni.) Až budete mít vybráno, jednotlivým postavám můžete přidělit zbraně a předměty. Jestliže se ale celou touto částí nebudete chtít zabývat, jednoduše udělá počítač vše za vás. Až si zvolíte členy vašeho komanda, na taktické 3D mapě, jedné z nejčastěji vychvalovaných novinek, jim naplánujete, co mají dělat. Můžete jim zadávat waypointy (místa, kam se mají přesunovat), nařizovat jak se mají chovat (agresivita, tichost, rychlost, … ) nebo je rozdělit do skupinek. Až vše spustíte, v roli jednoho ze čtveřice vojáku budete postupovat vy. Výhodou je, že si můžete bojovníky během bojů přepínat a kontrolovat tak každého zvlášť. Z toho vyplývá jedna důležitá věc - smrt jednoho až tří členů týmu (jeden vám vždy musí zůstat) nebude znamenat úplný neúspěch mise. Každopádně bych vám ale doporučoval, abyste do cíle vždy došli se všemi kolegy. A z jakého důvodu? Každá přeživší osoba se v průběhu času zdokonaluje a vyvíjí - to vše v závislosti na tom, jakých činností využívá nejčastěji. Jestliže budete preferovat tiché plížení, budete čím dál víc tišší. Rozhodnete-li se pro časté střílení, budete stále více přesnější. Jakmile ale někdo zahyne, všechna zlepšení budou ztracena, jelikož bude dotyčný vynechán v menu před začátkem mise. Myslím si, že si začlenění RPG prvků do hry zaslouží obrovský potlesk, a to proto, že budete nuceni se o každého vojáka starat a za každou cenu zamezit jeho usmrcení. Rovněž bude zajímavé porovnat vaše dovednosti na začátku a konci kampaně, jelikož se jistě budou značně lišit. • Rozkazy a umělá inteligence
V případě že nejste spokojeni s tím co kdo dělá, jednoduše můžete svým spolubojovníkům během
bitvy rozdávat taktické rozkazy, jako je "Stůj!", "Následuj mě!" atd. Skvělé je také to, že si již zmíněnou taktickou mapu můžete spustit kdykoliv během plnění mise, takže můžete vojáky snadněji
řídit.
Z mnoha zdrojů jsem se dozvěděl, že AI (umělá inteligence) bude neobyčejně propracovaná. Nejen, že se vaši spolubojovníci umí sami rozhodovat, střílet, krýt nebo pohybovat, ale i dokáží spolupracovat s celým týmem. Vaše možnosti jdou ale ještě dál - s vojáky si můžete smluvit libovolný signál, a po jeho zahlášení realizovat určitou akci. Pro bezpečnost je implementována i schopnost jednotlivých vojáků upozorňovat na jisté skutečnosti, jako je třeba zahlédnutí nepřítele, přítomnost spojence v palebném poli apod. Na vysoké úrovni by měla být i inteligence protivníků - autoři se chtějí vyhnout běžným chybám, jako že odstraníte jednoho "nácka" a s jeho kolegou to ani nehne, přestože stojí přímo u něj.
Pro lepší přehled o dění můžete akci sledovat hned z několika pohledů - základním je zpoza vojáka, kterého zrovna ovládáte (3rd person), jasnou záležitostí je pohled přímo z očí (1st person) a novinkou bude strategický pohled seshora, kdy budete mít maximální přehled o tom, kdo kde stojí a co dělá. • Co bude náplní misí?
Zajímá vás, jaké konkrétní úkoly budete ve hře řešit? Na internetu se mi podařilo najít náplň tří z nich a teď se o ně s vámi podělím.
V té první budete zachraňovat uneseného civilistu, kterého nacisté drží na vlakovém nádraží. Tady bude velice důležité taktické plánování a tichý postup, protože jakmile vzbudíte větší rozruch či způsobíte hluk, nepřátelé oběť raději rovnou zabijí, než aby riskovali, že se ji zmocníte. Cíl další mise bude infiltrovat meteorologickou stanici na ledovci. Vaším úkolem bude jak odrazit útoky cvičených psů a nepřátelských hlídek, tak i najít cestu k základně a zastavit odplouvající německou ponorku. K zakončení mise je nadále nutné zavolat nalezeným rádiem vašemu hlavnímu stanu o dosaženém úspěchu. Tento úkol je velice riskantní a vyžaduje pohotové jednání, protože se ledovec po celou dobu působení na území nebezpečně pohybuje a klesá. Poslední mise, o níž se tady zmíním, má za cíl proniknutí do německé věznice - hradu. Nejprve je nutno odstranit německého řidiče, abyste si následně mohly vypůjčit jeho uniformu. V přestrojení pak můžete bez jakéhokoliv podezření překonávat jednoho strážce za druhým, a tak se postupně dopracovat na místo, kde leží tajné dokumenty, jenž máte za úkol ukrást.
Jak vidíte, tvůrci se snažili o maximální rozmanitost a pestrost úkolů. To ovšem ještě není vše, co může H&D2 nabídnout. Dále jsou slibovány sabotáže, špionáže, vloupání, tiché plížení a další. Ohromným kladem je, že mise můžete řešit několika různými způsoby; někde jsem dokonce četl, že minimálně třemi. Pěkné, co říkáte? A herní doba? Každý z úkolu má průměrnému hráči zabrat údajně až 30 minut, takže se můžete těšit na spoustu propařených nocí! • Zbraně, válečná technika, předměty a vaše možnosti
Podobně jako v "jedničce", i v pokračování si budete moci zajezdit v automobilech a na motocyklech. K tomu všemu přibude možnost ovládat letouny - ať už z pozice pilota, nebo střelce - , první vrtulník na světě Focke Ahgelis Fa 223, tanky, obrněné transportéry, ponorky, lodě a dokonce vodní čluny. Fyzikální model vozidel bude převzat z Mafie, s dalšími stroji si budou muset autoři poradit sami.
Zatím není jasné, jak důležitou roli budou tyto válečné prostředky mít, každopádně už jen myšlenka převtělit se po vzoru Operace Flashpoint do pilota RAF (Royal Air Force) a ovládat legendární a podle zvuku nezaměnitelný letoun Supermarine Spitfire mi nedává spát. Neméně zajímavé bude řádění s vodním člunem nebo ponorkou. Jestliže budou splněni všechny sliby, celkový počet vozidel/letadel/lodí by se měl pohybovat kolem dvaceti, a tak by měly být naše hráčské chutě uspokojeny více než dostatečně. Když jsem si na oficiální stránce hry prohlížel sekci Zbraně, málem jsem si pustil do trenek - tak rozsáhlý arzenál jsem snad nikde jinde neviděl! Mimo tradičních pistolí si budete moct vyzkoušet ostřelovací pušky, samopaly, lehké kulomety, útočné pušky, raketomety, brokovnice, plamenomety, miny, granáty, nože a spoustu dalšího. Celkový počet by se měl pohybovat kolem 40 kousků. Necítíte už také vlhko v oblasti střední partie těla? Na výběr bude nepřeberné množství předmětů sloužících k překonávání překážek a k usnadnění plnění úkolů. Jen namátkou zmíním kleště, dalekohledy, kompasy, lékárničky a třeba ještě baterku potřebnou především v misích odehravajících se v noci. Krom toho všeho budete mít ohromné možnosti v oblasti akcí a pohybů. Klasikou je chození, běh, plazení se a tiché plížení, novinkou bude možnost plavat a potápět se (!!!), vykopávat dveře, odstranit nepřítele pažbou zbraně, klást pasti a nástrahy, vystřelit nepříteli zbraň z rukou a v neposlední řadě půjčovat si předměty a uniformy od zhynulých německých kamarádů. • LS3D engine podruhé…
Jak jsem se již zmiňoval v úvodu článku, hru bude popohánět LS3D engine. Nebude to ten stejný, s jakým jsme se mohli setkat v Mafii, nýbrž výrazně vylepšený a upravený pro potřeby H&D2. Hovoří se o vysoké interaktivitě prostředí (lze ničit ploty, kácet stromy, rozbíjet okna, láhve a další předměty), reálné fyzice těles a vylepšené podpoře 5+1 zvuku. Samozřejmě, že nebudou chybět reálné pohyby, o nichž už jsme se mohli přesvědčit v obou trailerech (dechberouscí je zejména to, že každý zasažený voják padá k zemi zcela jiným způsobem). V současnosti je připraveno více jak 650 jednotlivých animací, které byly nasnímány technologií motion capture pracující na magnetickém principu - úplně stejná technologie byla použita třeba v již několikrát vzpomínané Mafii.
Samostatnou kapitolu tvoří balistický model střel. Engine počítá energii každé vystřelené kulky a podle toho určí, jestli bude materiál, na který kulka míří, prostřelen; v opačném případě se od předmětu odrazí - může se tedy stát, že se zraníte i svojí zásluhou.
Fyzické vlastnosti lidského těla by měly být také na patřičné úrovni. Bude možné ustřelit libovolnou končetinu a takto postižená postava se podle toho bude i chovat - při odstřelení nohy nebude schopna chůze, natož běhu, bude-li ustřelena ruka, voják nebude moci přesně střílet atd. Jsem moc zvědav, jak bude vynaloženo s předělovými cut-scénami, se kterými si LS3D dokáže poradit navýsost dobře. Takovéto scénky by měly mít za účel posun v příběhu, nicméně ten prodělal mnoho změn a je nám ze strany tvůrců tajen. A hardwarová náročnost? Přes všechny grafické vychytávky, které budou ve hře obsaženy, budou nároky docela směšné… Nebo vám snad počítač se 700 MHz, 128 MB RAM a GeForce 2 připadá jako nějaké megadělo? • Když se už začnete nudit…
Kampaň je možno projí buď s týmem, nebo dokonce bez něj,
a to v tzv. módu Lone Wolf, který jistě dobře znají hráči Rainbow Six.
Jestli vás omrzí i toto a máte-li sadomasochistické choutky, jistě nějakou
tu dobu strávíte u módu Carnage - hra se promění v arkádovou střílečku,
vy budete procházet mapou a odstraňovat všechno, co se jen hne.
Kromě single-playeru bude hra obsahovat i multiplayer. Už od začátku se mluví o kooperativním módu, kdy kampaň procházíte tak, že vy ovládáte jednu postavu a vaši kamarádi připojení přes internet nebo LAN ty zbylé. Jedná se určitě o vynikající nápad, bohužel se v poslední době objevily zprávy o tom, že nic takového ve hře nebude. A když přece jenom ano, tak v datadisku, ale to s několika měsíčním zpožděním. S jistotou už ale lze říci, že se setkáme s klasickými módy jako Capture The Flag, Occupation a Deathmatch. Vaše schopnosti by měly být stejné jako v kampani a podporováno bude prý až 32 hráčů, kteří mohou být připojeni jak přes internet, tak i LAN. • Co nám tvůrci stále úzkostlivě tají?
Je toho docela dost. Hlavně ale skoro nevíme, jak bude finální verze hry vypadat. Jak jsem vzpomínal na začátku, existuje
nespočet trailerů a obrázků, jenže z finální verze pochází
pouze jedno video a ani ne tucet screenshotů. Nuž, necháme se překvapit. Já ale
tvůrcům a zejména enginu LS3D věřím a myslím si, že jeho upravená a vylepšená verze způsobí minimálně stejný poprask jako zhruba před rokem, kdy vyšla Mafia.
Dále je to samozřejmě příběh. Jak jsem již psal, původně se mělo všechno točit kolem britského vojáka Garryho Bristola; děj nynější koncepce je zahalen rouškou tajemství a o co půjde se dozvíme asi až v době, kdy bude H&D2 ležet na harddiscích našich PC. Dost dobře je také možné, že bude od příběhové linie upuštěno úplně, a to proto, abyste při hraní měly maximální volnost. Přesto by bylo skvělé, kdyby se pánové rozhodli jít stejnou cestou jako jejich kolega Daniel Vávra... Rovněž nevíme nic o vašich hrdinech. Na jedné fanpage je sice popis asi 4 postav, ale tyto informace pochází zřejmě opět ze staré koncepce. V zahraničních preview se dost často hovoří o ostřelovači, který bude zřejmě mít důležitou roli. Podrobnosti ale bohužel známy nejsou. • Už jste také tak nadržení?
Mám takový pocit, že se k nám blíží něco velkého, zkrátka něco, co tu ještě nebylo. Nebo snad znáte jinou hru, která by zachycovala druhou světovou válku, kde byste mohli ovládat 4 vojáky
v různých pohledech a velkou hromadu dopravních prostředků včetně
letadla a tanku? A to ke všemu prošpikováno napínavým příběhem, vyspělou
umělou inteligencí a v perfektním grafickém kabátku? Myslím si, že nikoliv.
Jestliže jste stejně natěšení jako já, doporučuji si čas krátit hraním původního dílu, který nám Level loni přinesl dokonce ve speciální edici, nebo sledováním každé nové zprávičky týkající se vývoje. A jak dlouho vlastně budeme muset ještě čekat? V poslední době se začaly šířit informace, že se H&D2 objeví na pultech v říjnu, nebo dokonce už v září letošního roku! S největší pravděpodobností se však jedná o mylnou informaci. Oficiálně je totiž uveden podzim 2003, takže bych počítal spíše s Vánocemi, kdy se hry prodávají přeci jen nejlépe, a tak by byl tento krok ze strany tvůrců a distributorů pochopitelný. My, Češi, se můžeme těšit na plně lokalizovanou verzi včetně mluvených dialogů. K tomu se sluší ještě dodat, že se očekává cena 899 Kč. A to je, dámy a pánové, vše. Buďme natěšení - je totiž proč. Už teď je naprosto jasné, že se bude jednat o velice kvalitní hru, a to i přes mírné problémy během vývoje. Navíc je všeobecně známo, že Petr Vochozka do světa nevypustí nic, co by se minimálně nerovnalo světové extratřídě. Můj názor však je ten, že to H&D2 na plné čáře natře veškeré konkurenci! Tedy jestli se nějaká vůbec objeví... .................................................................................................................................................. • ODKAZY K DANÉMU TÉMATU >>>
• Oficiální stránky :
www.illusionsoftworks.cz (.com), www.is.cz - výrobce hrywww.hidden-and-dangerous.cz (.com) - oficiální stránky hry www.cenega.cz - distributor titulu v Česku a sousedních zemích www.gatheringofdevelopers.com - distributor titulu ve světě • Neoficiální stránky :
hd2.bonusweb.cz - jediná pořádná česká fanpage hry, na níž najdete vše podstatnéwww.hidden-and-dangerous.de - výborná německá stránka www.hidden-and-dangerous2.com - stejný obsah jako na předešlé adrese, jen komplet v angličtině www.hd-alliedfront.cjb.net - anglická stránka www.3dactionplanet.com/hd/ - anglická stránka www.gamespot.com/pc/action/hiddendangerous2/ - stránka při serveru Gamespot www.3dgamers.com/games/hiddendangerous2/ - anglická stránka www.hndmatch.com - anglická stránka www.volny.cz/hidden-and-dangerous/ - hnusné a poloprázdné české stránky www.hidden-and-dangerous.prv.pl/ - polské stránky www.h-and-d.narod.ru/ - pro úplnost uvádím i ruské stránky :-) • Zajímavosti o hře :
www.bonusweb.cz - zde najdete všechny trailery a obrázky, dále pak rozhovory, preview a doplňující videa• Zajímavosti o jednotkách SAS (Special Air Service) :
www.airsoft.cz - stránky věnované airsoftu v ČRwww.military.cz - server o vojenství obecně www.volny.cz/sergeant - zde najdete podrobné informace o SAS www.army.cz - server o vojenství obecně |